B&B Yve’s | Ondernemen is keuzes durven maken op onderbuikgevoel

B&B Yve’s | Ondernemen is keuzes durven maken op onderbuikgevoel

Geplaatst op 24 december 2015
leestijd 4 minuten 

Hoe maak je van een uniek idee een succesvol plan?

Yvonne Metsemakers opent met haar onderneming BB Yve’s een nieuw concept. Een eigen winkel, koffietent met eetgelegenheid, plek om te werken én slaapgelegenheid. Deel 2 van deze blog.

‘Daar stond ik dan. Door bezuinigingen ontslagen en nu startte ik mijn eigen onderneming. Ik stapte met businessplan naar de Kamer van Koophandel. Wat ik verwachtte, en stiekem ook naar uit keek, waren de verbaasde gezichten. Dit concept zie je niet vaak, zo veel functies in één ruimte. Vooral van het slapen kijken mensen op. Maar wat ik vooral zag, was nieuwsgierigheid.’

Van Dubai naar Roermond

‘Laatst sprak ik een buurvrouw in Roermond, wiens zoon in Dubai woont. Haar huis is te klein voor meerdere personen en een hotel in de buurt voelt onpersoonlijk. Haar zoon is precies de doelgroep voor BB Yve’s. Om de hoek van familie, kleinschalig en voor een lage prijs.’

‘Bezoekers die 100 % privacy verwachten, zijn niet het soort bezoekers dat ik voor ogen heb. Waarschijnlijk voelen zij zich niet thuis, al denk ik dat ze zich gewoon moeten laten verrassen. Wie zich hier zeker thuis voelen, zijn mensen die gaan voor de persoonlijke beleving. En de kleinschaligheid, dat is toch wel het belangrijkste. BB Yve’s is geen hotel. Mensen die hier komen moeten dat waarderen.’

‘Ik richt mij ook op serieuze mensen. Groepen jongeren die hier komen om te feesten zijn niet mijn doelgroep. Het is belangrijk om een doelgroep te bepalen. Daarmee sluit je de massa uit, maar blijf je wel dicht bij jezelf. Ik heb er vertrouwen in dat ik de juiste mensen aanspreek. De website geeft een goed beeld van de filosofie van deze onderneming, en de sfeer die gasten kunnen verwachten. BB Yve’s valt in het straatje “bijzondere plekken om te slapen”. Het hoort niet thuis in hetzelfde straatje als de meeste B&B’s of andere overnachtingsplekken.’

‘Als je met zo’n beperkte ruimte werkt, is het belangrijk dat mensen de deur uit kunnen. Kijk naar de omgeving, wat kan je daarmee? Roermond heeft een outlet-centrum waar veel mensen zich kunnen vermaken. Het Westmunstergebied is mooi gelegen en Roermond wordt omringd door  water. Ook aantrekkelijk dus in de zomer! En een gast die de hele dag op pad gaat, heeft een goede maaltijd nodig. Mensen die hier blijven slapen, kunnen rekenen op een heerlijk ontbijtje. Door mij gemaakt, dat versterkt de persoonlijke band. Ik sta ook zelf in de keuken om heerlijke gerechten te maken. Boerenbrood, champignons, spek en roomsaus. Of voor de winter, een pan met erwtensoep. Niet alleen voor de slapers, uiteraard ook voor bezoekers!’

Vertrouwen

‘Anderen zouden zich weerhouden om dit concept tot leven te brengen. Het is een hele onderneming in deze moeilijke tijd maar door respect en vertrouwen uit te stralen én door een persoonlijke benadering probeer ik anderen een welkom gevoel mee te geven. Als iemand hier incheckt (de eerste boekingen zijn al binnen) ben ik altijd aanwezig in de winkel. Ik werk alleen, mensen zien mij als enige aanspreekpunt. Hierdoor ontstaat meteen een band. Ik kan goed afgaan op mijn intuïtie en mijn onderbuikgevoel laat mij nooit in de steek. Noem me maar naïef, maar dit is wat ik wil. Ik wil uitgaan van het positieve van mensen. Zonder die instelling zou ik nu niet mijn eigen onderneming hebben.’

Een onderneming als dit, het draait allemaal om het pand. Benieuwd hoe ik hier aan kwam? Dat lees je in mijn volgende blog.

Mijn eerste blog ging over hoe het idee voor BB Yve’s tot stand kwam. Mijn derde blog gaat over het juiste pand vinden.

Redactieteam
Redactieteam

Het team geeft je handige tips, vinklijstjes of schetst bijzondere woonverhalen zodat jouw woonstap soepeltjes verloopt.