FAQ Bouwdepot

Hier vind je een overzicht van veelgestelde vragen over verschillende zaken die te maken hebben met het bouwdepot. We hebben ze per onderwerp gebundeld.

Looptijd / rente / maandbedrag

Een bouwdepot wordt geopend bij nieuwbouw of bij een verbouwing van je bestaande woning. Bij nieuwbouw is dat het geval als je huis nog niet klaar is. Bij een verbouwing kijken wij naar de huidige waarde van je huis, dus voordat de verbouwing klaar is.

Je kunt er niet zelf voor kiezen om een Obvion Bouwdepot te openen. Obvion bepaalt of er een bouwdepot voor je wordt geopend.

Wil je precies weten wat voor jou geldt? Neem dan contact op met je adviseur.

Vanaf het moment dat je bouwdepot is geopend, mag dit maximaal 2 jaar lopen.

Nadat je de hypotheekakte bij de notaris hebt getekend, start de betaling. Het maakt dus niet uit of je al in het huis woont of niet.

Het kan zijn dat je hierdoor mogelijk met dubbele lasten kampt: die van je huidige woning en de nieuwe woning. Wil je dat liever niet? Het is mogelijk om de maandbedragen tijdens de bouwfase mee te financieren. Hier zijn uiteraard wel voorwaarden aan verbonden. Je betaalt deze dan uit het bouwdepot.

Ja, over het saldo van je bouwdepot krijg je rentevergoeding. Deze rentevergoeding is 1% lager dan de rente die je gemiddeld betaalt over je leningdelen.

Wij schrijven de rentevergoeding bij op het saldo van het bouwdepot. Je ontvangt maandelijks een overzicht van je bouwdepot. Hierop vind je ook de rentevergoeding terug..

Nee, de rentevergoeding wordt bijgeschreven bij het saldo van het bouwdepot en kan niet worden verrekend met de maandtermijn.

Bij nieuwbouw: verrekenen rente

Bij nieuwbouw verrekenen wij de rentevergoeding over het tegoed in het bouwdepot met de te betalen rente voor de hypotheek.

Tijdens de looptijd van het bouwdepot bestaat het bedrag aan rente uit:

  • Te betalen rente voor de lening
  • Te ontvangen rentevergoeding over het saldo in het bouwdepot

De te ontvangen rentevergoeding brengen wij maandelijks achteraf in mindering op de te betalen rente voor de lening. De opgebouwde rente van oktober verrekenen wij dus met de maandtermijn van november.

Let op: Hoe meer je opneemt uit het bouwdepot, hoe minder rentevergoeding je ontvangt. Omdat we dan minder rentevergoeding verrekenen, stijgt het totale maandbedrag dat we incasseren.

Wil je liever dat we het maandbedrag niet verrekenen met de rentevergoeding uit het bouwdepot? Of wil je het totale maandbedrag uit het bouwdepot betalen? Dan is dit nog steeds mogelijk. Vraag ernaar bij je adviseur.


Factuurbetalingen

De betaling van facturen kun je eenvoudig regelen via MijnObvion. Je hoeft alleen de door jou 'voor akkoord met uitbetaling' getekende kopie factuur te uploaden. Wij regelen de rest.
Bewaar de originele facturen thuis zolang je een bouwdepot hebt.

Inloggen bij MijnObvion


    TIP
    Heb je nog geen account? Maak binnen 1-2 minuten zelf een MijnObvion account aan.

    Je kunt facturen declareren zodra je een MijnObvion account hebt.

    Als nieuwe klant ontvang je van ons een welkomstbrief. Dan kun je je aanmelden voor MijnObvion. Want op dat moment zijn je hypotheekgegevens in onze systemen verwerkt. Je ontvangt de welkomstbrief meestal een week nadat je hypotheek is gepasseerd bij de notaris.

    Een account voor MijnObvion kun je binnen 1-2 minuten zelf aanmaken.

    Houd bij het insturen van de facturen rekening met een verwerkingstermijn. Onze actuele termijnen vind je in dit overzicht

    De betaling van de facturen kun je zelf online regelen via MijnObvion. Je hoeft alleen de door jou voor 'akkoord met uitbetaling' getekende kopie factuur te uploaden. Wij regelen de rest.

    Inloggen MijnObvion

    TIP Heb je nog geen account? Maak binnen 1-2 minuten zelf een MijnObvion account aan!.

    Als de declaraties aan de gestelde voorwaarden voldoen, gaan wij over tot uitbetaling. Het geld kan dan nog enkele dagen onderweg zijn.

    Als de declaraties niet voldoen aan de gestelde voorwaarden, krijg je van ons uiteraard bericht. Per telefoon, post of e-mail.

    Heb je vragen over de uitbetaling? Neem dan contact met ons op.

    De facturen moeten overeenstemmen met het bij de leningaanvraag geaccordeerde verbouwingsplan, taxatierapport of koop-/aanneemovereenkomst.

    Verder moet een factuur:

    • Op jouw naam staan;
    • Voorzien zijn van een bedrijfslogo met, voorgedrukt, de volledige bedrijfsgegevens, het inschrijvingsnummer in de registers van de Kamer van Koophandel en het BTW-nummer;
    • Voorzien zijn van een specificatie van de aangekochte goederen of de verrichte werkzaamheden. Als specificatie kun je ook de bijbehorende offerte of aanneemovereenkomst als bijlage meesturen.

    Aandachtspunten

    • Een factuur is noodzakelijk. Obvion betaalt niet uit als er alleen een offerte is toegevoegd.
    • De aankopen moeten conform de verbouwingsspecificatie zijn. Bovendien moeten ze waardevermeerderend zijn.


    Een factuur die niet aan bovenstaande eisen voldoet, kunnen wij niet in behandeling nemen.

    Wij kunnen buitenlandse bedrijven niet voldoende controleren zoals we dat bij Nederlandse bedrijven doen. Daarom betalen wij, voor jouw veiligheid, geen facturen rechtstreeks aan buitenlandse bedrijven uit.

    Kies je toch voor een buitenlands bedrijf? Dan betalen wij de factuur op jouw IBAN-rekening uit.

    Let op: De facturen moeten in het Nederlands, Engels of Duits zijn opgesteld. Het factuurbedrag moet in euro’s zijn vermeld.

    Terug naar boven

    MijnObvion

    Via MijnObvion zie je meteen wat de status is van de door jou ingediende declaraties.

    Ook kun je zien welke facturen zijn betaald en welke rentevergoeding is bijgeschreven.

    Neem contact op met de medewerkers van het Service Centrum van Obvion als je geen af- en bijschrijvingen ziet. Zij kunnen je verder helpen.

    Het Service Centrum is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8:30 uur tot 17:30 uur via telefoonnummer 088 1470 200. Je kunt ook op een andere manier contact met ons opnemen.

    Neem contact op met de medewerkers van het Service Centrum van Obvion als het je niet lukt om een declaratie in te dienen. Zij kunnen je verder helpen.

    Het Service Centrum is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8:30 uur tot 17:30 uur via telefoonnummer 088 1470 200. Je kunt ook op een andere manier contact met ons opnemen.

    Ja, ook kassabonnen kun je gewoon via MijnObvion declareren. Dat doe je door in het onderdeel 'Mijn bouwdepot' de knop 'Declaratie indienen' te gebruiken.

    Neem contact op met de medewerkers van het Service Centrum van Obvion als je denkt dat het saldo van je bouwdepot niet klopt. Zij kunnen je verder helpen.

    Het Service Centrum is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8:30 uur tot 17:30 uur via telefoonnummer 088 1470 200. Je kunt ook op een andere manier contact met ons opnemen.

      Als je een factuur hebt ingediend, sturen we automatisch een bericht naar jouw berichtenbox op MijnObvion. Zo kun je altijd terug kijken welke facturen je hebt ingediend.

      In het 'Overzicht ingediende declaraties' op MijnObvion zie je de status van de ingediende facturen. En in het 'Overzicht betaalde declaraties' zie je de betalingen en de bijschrijvingen van rentevergoeding.

      Terug naar boven

      Einde bouwdepot / oplevering nieuwbouwwoning

      Stuur via MijnObvion zo snel mogelijk een ondertekende kopie van de opleveringsfactuur met opleveringsdatum. Dan zorgen wij dat de opleveringsfactuur op tijd wordt betaald.

      Houd wel rekening met een verwerkingstermijn. De actuele termijnen vind je op de pagina reactietermijnen.

      Inloggen MijnObvion

      TIP Heb je nog geen account? Maak dan binnen 1-2 minuten zelf een MijnObvion account aan!

      Maak je gebruik van de 5% regeling?

      Vermeld dat dan op de opleveringsfactuur. En kies in MijnObvion voor uitbetalen op jouw rekening.

      MijnObvion houdt rekening met het restantsaldo. Als het saldo van je bouwdepot lager is dan je factuur, betaalt Obvion slechts het bedrag van het restantsaldo uit.

      Vul je per ongeluk een te hoog bedrag in, dan past Obvion dit automatisch aan. Je voegt de factuur gewoon bij de declaratie, zoals je dat altijd doet.

      Soms blijft er geld over op het bouwdepot. Ook als de opleveringsfactuur en de meerwerkkosten al betaald zijn. Of alle facturen van de verbouwing volgens de opgegeven verbouwingsspecificatie.

      Als er geld overblijft op je bouwdepot nadat de verbouwing gereed is, dan wordt met het restant saldo een extra boetevrije aflossing op je lening gedaan. Je geeft hierbij zelf aan op welk leningdeel de extra aflossing moet plaatsvinden.

      Goed om te weten
      Blijft er minder dan € 2.500 over op je bouwdepot? Dan betalen we dat bedrag aan jou uit. Je hoeft dit bedrag dan niet extra af te lossen op je lening.

      Terug naar boven

      Geen antwoord gevonden? Neem contact met ons op!

      Heb je het antwoord op je vraag niet gevonden? Neem dan contact met ons op. We geven je geen advies, maar kunnen je wel helpen als je een algemene vraag hebt.

      Je kunt je vraag ook per chat aan ons stellen! Hoe dit werkt? Als er een medewerker beschikbaar is, dan zie je rechtsonder aan de pagina een oranje blokje met ‘Vragen? Live Chat’. Klik hierop en dan opent het chatvenster. De rest wijst vanzelf.

      We geven je geen advies, maar kunnen je wel helpen als je een algemene vraag hebt.

      Bel ons via telefoonnummer 088 1470 200 (lokaal tarief).

      De medewerkers van ons Service Centrum zijn van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8:30 tot 17:30 uur.

      Vul hieronder je gegevens en vraag/ opmerking in, dan nemen wij daarna contact met jou op.

      step 1

      Terug naar boven