Afbeelding-contact

Vragen over je hypotheek?

Je adviseur weet er alles van. Soms kun je bij Obvion terecht.

FAQ Betalingsproblemen

Wij begrijpen dat het niet gemakkelijk is om door te geven dat je de hypotheek (misschien) niet meer kunt betalen. Toch is dit de eerste stap op weg naar een mogelijke oplossing. Neem zo snel mogelijk contact met ons op via telefoon 088 1470 227* of mail naar bijzonderbeheer.db@obvion.nl

*bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 8:30 tot 17:30 uur.

Hier vind je veelgestelde vragen over betalingsachterstand en voorkomen van betalingsproblemen.

Betalingsproblemen voorkomen

Wij begrijpen dat het niet gemakkelijk is om door te geven dat je de hypotheek (misschien) niet meer kunt betalen. Toch is dit de eerste stap op weg naar een mogelijke oplossing.

Neem zo snel mogelijk contact op met Obvion via telefoonnummer 088 1470 227. Samen werken we aan een oplossing.

Obvion biedt hiervoor hulp via de Obvion BudgetPlanner. Hij helpt je om weer overzicht te krijgen in je financiële zaken.

Een persoonlijke BudgetPlanner heeft niet alle antwoorden. Maar hij stelt je wel de juiste vragen. In een persoonlijk gesprek en met jouw toestemming onderzoekt hij je inkomsten, uitgaven en eventuele schulden. De uitkomsten verwerkt hij in een BudgetPlan dat je houvast geeft voor de toekomst.

Je bent ZZP’er / ondernemer en je onderneming draait minder goed. Je kunt je hypotheek niet meer betalen. Obvion wil niet dat je zomaar je huis uit moet als het even tegenzit. Wij kunnen je hulp bieden bij tijdelijke betalingsproblemen om een verdere betalingsachterstand te voorkomen.

Een van onze hulpmiddelen is de Obvion Ondernemerscoach. Dit is een programma dat erop is gericht om de onderneming weer op de rit te krijgen.

Neem contact met ons op via telefoonnummer 088 1470 223. We kijken dan samen of het Ondernemerscoach programma bij jou past.

Je bent failliet verklaard. Of toegelaten tot de WSNP (Wet schuldsanering natuurlijke personen). Geef ons dan zo snel als mogelijk de gegevens van je curator of bewindvoerder door.

Obvion heeft een namelijk een faillissement & WSNP Expertdesk. Wij overleggen met de curator of bewindvoerder en onderzoeken of woningbehoud mogelijk is.

Neem contact met ons op via telefoonnummer 088 1470 210.

Je bent verhuisd maar je oude huis is nog niet verkocht. Door dubbele woonlasten krijg je mogelijk te maken met betalingsproblemen. Obvion Tijdelijke Verhuur op basis van de Leegstandswet kan een oplossing zijn. Je verhuurt dan tijdelijk je leeg en te koop staande woning. Je woning moet wel actief te koop staan bij een erkende makelaar. Door tijdelijke verhuur van je woning krijg je (een deel van) jouw dubbele woonlasten vergoed.

Let op: Bij Obvion is het verhuren van de woning volgens de Algemene Voorwaarden niet toegestaan. Het tijdelijk verhuren van de woning op basis van de Leegstandswet is hierop een uitzondering. Je hebt altijd toestemming nodig van Obvion om je woning te verhuren!

Heb je dubbele woonlasten? Dan is het verstandig direct contact met ons op te nemen, via telefoonnummer 088 1470 223. Je krijgt dan meer informatie wat je kunt doen als je dubbele woonlasten hebt.

Je oude huis is nog niet verkocht. Maar je hebt de overwaarde van je oude huis nodig om het nieuwe huis te betalen. Daarom heb je een overbruggingskrediet bij Obvion gesloten. Door de hogere woonlasten kun je betalingsproblemen krijgen.

Obvion TijdelijkeVerhuur op basis van de Leegstandswet kan dan een oplossing zijn. Je verhuurt dan tijdelijk je leeg en te koop staande woning. Door tijdelijke verhuur van je woning krijg je (een deel van) jouw dubbele woonlasten vergoed. Je woning moet wel actief te koop staan bij een erkende makelaar.

Let op: Bij Obvion is het verhuren van de woning volgens de Algemene Voorwaarden niet toegestaan. Obvion TijdelijkeVerhuur op basis van de Leegstandswet is hierop een uitzondering. Je hebt altijd toestemming nodig van Obvion om je woning te verhuren!

Verwacht je problemen met de maandelijkse betaling van het hypotheekbedrag en/of overbruggingskrediet? Neem dan contact met ons op via elefoonnummer 088 1470 223. Samen werken we aan een oplossing.

Je wilt je huis gaan verkopen. Met de verkoopopbrengst van je huis kun je niet de volledige hypotheek aflossen. Het geld dat je tekort komt, is de restschuld.

Dan heb je toestemming van Obvion nodig voor het verkopen van je huis. Als klant van ons kun je de restschuld meefinancieren in de nieuwe hypotheek. Hier zijn wel voorwaarden aan verbonden. En die zijn afhankelijk van je persoonlijke situatie.

Neem contact met ons op, telefoonnummer 088 1470 227. Samen werken we aan een oplossing.

Verwacht je problemen met de maandelijkse betaling van het hypotheekbedrag? Je kunt altijd terecht bij je adviseur. Samen met je adviseur kun je bijvoorbeeld onderzoeken of het aanpassen van de hypotheek je helpt om betalingsproblemen te voorkomen.

Wij kunnen dan besluiten de kosten van het adviesgesprek te vergoeden aan de adviseur. Kijk voor meer informatie op de pagina ‘Vergoeding advieskosten bij betalingsachterstand hypotheek’.

Je kunt ook contact opnemen met ons team Preventie op telefoonnummer 088 1470 223. Samen werken we aan een oplossing.

Betalingsachterstand

Obvion incasseert het maandelijks hypotheekbedrag automatisch van je IBAN-rekeningnummer op de één na laatste werkdag van de maand. Let op: Obvion voert een incasso-opdracht slechts éénmaal uit. Als de incasso niet lukt omdat er onvoldoende saldo op een rekening staat, kun je hierdoor een betalingsachterstand oplopen.

TIP Meld je aan voor Obvion Incasso Alert, een gratis sms-service. Dan ontvang je een sms-bericht drie dagen vóór de datum dat Obvion je hypotheekbedrag incasseert.

Overzicht incassodatums

Nee, het is niet mogelijk om de incassodatum te wijzigen. Obvion incasseert het maandelijks hypotheekbedrag automatisch van je IBAN-rekeningnummer op de één na laatste werkdag van de maand.

TIP Meld je aan voor Obvion Incasso Alert, een gratis sms-service. Dan ontvang je een sms-bericht drie dagen vóór de datum dat Obvion je hypotheekbedrag incasseert.

Je kunt hiervoor het IBAN-rekeningnummer NL 19 RABO 0192334417 gebruiken. Vermeld bij je betaling s.v.p. je hypotheeknummer.

Heb je een ABP Hypotheek*? Gebruik dan het IBAN-rekeningnummer NL 81 ABNA 0542812169.

* Obvion beheert de lopende ABP Hypotheken en handelt alle wijzigingen af.

7 dagen na de mislukte incasso krijg je een brief van Obvion dat je een betalingsachterstand hebt. Als je vervolgens niet betaalt, ontvang je 7 dagen later weer een brief. Ongeveer een maand na het ontstaan van de betalingsachterstand bellen wij jou. Door snel contact met je op te nemen, helpen we je voorkomen dat de betalingsachterstand verder oploopt. Want we willen net als jij dat je in je woning kunt blijven wonen.
We bekijken samen wat er aan de hand is. En gaan op zoek naar een oplossing. Dat kan een betalingsregeling zijn of het gebruik van een van onze hulpmiddelen bij betalingsproblemen. Zoals bijvoorbeeld de Obvion Budgetplanner of TijdelijkeVerhuur.

Een betalingsregeling helpt je om een betalingsachterstand in te lopen, als je bijvoorbeeld enkele maanden niet hebt kunnen betalen, maar nu wel weer. Obvion spreekt met je af hoe je de betalingsachterstand terug kunt betalen. Een betalingsregeling is altijd maatwerk.

Wil je een betalingsregeling afspreken? Neem dan contact met ons op, telefoonnummer 088 1470 227.

De verzekeringsmaatschappij informeert Obvion als er een betalingsachterstand is van de premie. Je hebt de levensverzekering of beleggingsrekening namelijk gekoppeld aan de hypotheek. Om met de uitkering van het opgebouwde vermogen (een deel van) de hypotheek te kunnen aflossen. Daarom herinneren wij je aan het belang van het betalen van de premie of inleg.

Heb je hier vragen over? Bel ons op telefoonnummer 088 1470 227.