BKR-registratie bij aanschaf mobiel met abonnement

Per 1 mei 2017 zijn mobiele providers verplicht om te voldoen aan de regels van de Wet op het financieel toezicht (Wft). Hierdoor wordt de lening voor je mobiele telefoon bij het BKR (Bureau Krediet Registratie) geregistreerd. Waarom is dit het geval? Als jij een abonnement met een toestel boven de €250,- bij de provider afneemt, koop je het toestel op afbetaling. Want, in je maandelijkse betaling zit zowel een gedeelte abonnementsgeld als de afbetaling van je mobiele telefoon. Met ingang van 1 mei 2017 wordt die afbetaling gezien als een lening.

Wanneer wordt het bedrag van je mobiele telefoon BKR geregistreerd?
Vanaf 1 mei 2017 krijg je bij de aanschaf van een nieuw toestel met abonnement dat maandelijks wordt terugbetaald dus een BKR-registratie. Het gaat hierbij om toestellen die €250,- of meer kosten. Er is wel een uitzondering. Als je een aanbetaling doet bij het afsluiten van je abonnement waardoor de kosten van de lening lager uitvallen dan €250 krijg je geen BKR registratie. Je provider checkt bij de aanschaf van het abonnement met toestel of je de maandelijkse lasten kunt betalen. Deze regelgeving staat vast in de Wft. De Autoriteit Financiële Markten (AFM) zal hier toezicht op houden.

Wat is hiervan de invloed op je hypotheek?
Bij het afsluiten van een hypotheek toetsen hypotheekverstrekkers jouw kredietwaardigheid, daarbij worden ook BKR-registraties meegenomen. Op het moment dat je zo'n registratie op je naam hebt staan, kan dit impact hebben op je maximale leenbedrag. Op ons platform Zowilikwonen leggen we je verder uit wat je van deze nieuwe regelgeving kunt verwachten.

Lees over BKR & hypotheek