Obvion helpt samen met adviseur klanten met betalingsachterstand

​Het is binnen grenzen mogelijk dat we de adviseur die mensen weer op de been helpt financieel tegemoet komen, aldus Ronald Touwslager, Directievoorzitter van Obvion. Dat is de strekking van een interview (vanaf pagina 22) dat Ronald Touwslager onlangs had met Findinet.

"De AFM verwacht dat de adviseur die de klant met een (dreigende) betalingsachterstand bijstaat geen declaratie indient. Ik ben dat met de toezichthouder eens. Je gaat een consument die in geldnood verkeert niet helpen door het financiële gat bij hem nog groter te maken. Aan de andere kant zou ik het niet redelijk vinden wanneer de adviseur voor deze activiteiten geen financiële vergoeding ontvangt.

Hoe eerder we weten dat een klant financiële problemen heeft of in problemen dreigt te raken, hoe groter de kans dat we met elkaar een goede oplossing vinden. In dat ‘met elkaar’ betrekt Touwslager uitdrukkelijk de adviseur. “Die staat dichter bij de klant dan wij. Hij weet vaak niet alleen hoe de klant er financieel voorstaat, maar ook wat zich afspeelt in de gezinssituatie.

Met andere woorden, de adviseur vangt signalen op waardoor het mogelijk is de problemen als het ware voor te zijn. Ik geef een voorbeeld: gesteld dat de klant langs komt om te informeren of het problemen geeft dat de naam van de partner van de lening wordt gehaald. Dan is de kans aanwezig dat er wellicht een echtscheiding in de lucht hangt. Het is beter om de klant vanaf dat moment zorgvuldig en in samenspel met hem te begeleiden, dan te wachten tot we allemaal voor een voldongen feit staan. In die beginfase staan alle opties om de zaak op een voor de klant plezierige wijze op te lossen nog open. Daar heeft Obvion meer instrumenten voor dan de klant wellicht vermoedt."