Bouwdepot

Let op! Geld lenen kost geld

Je krijgt te maken met de term bouwdepot als je van plan bent je huis te verbouwen, een huis te (laten) bouwen of een nieuwbouwhuis te kopen. Hoe dat werkt bij Obvion? Dat leggen we je uit.

Wat is een bouwdepot?

Een bouwdepot is een speciale rekening waaruit je de kosten van de bouw of verbouwing kunt betalen. We bepalen samen hoeveel geld er naar je bouwdepot gaat. Het saldo op deze bouwrekening is bedoeld voor de betaling van facturen voor de bouw of verbouw van je woning.

Wanneer krijg ik een bouwdepot?

Bij nieuwbouw is dat het geval als je huis nog niet klaar is. Bij een verbouwing kijken wij naar de huidige waarde van je huis, dus voordat de verbouwing klaar is. Je kunt er niet zelf voor kiezen om een Obvion Bouwdepot te openen. Wij bepalen of er een bouwdepot voor je geopend kan worden.

LET OP: Vanaf het moment dat deze depotrekening is geopend, mag deze maximaal 2 jaar lopen. Houd daar rekening mee.

Facturen declareren? Eenvoudig via MijnObvion

De betaling van de facturen kun je zelf online regelen via MijnObvion. Eenvoudig en handig:

  • Facturen online indienen
  • Wanneer je wilt
  • Saldo bouwdepot volgen

Je hoeft alleen de door jou voor 'akkoord met uitbetaling' getekende kopie factuur te uploaden. Wij regelen de rest.Inloggen bij MijnObvion

Afbeelding-Goed-om-te-weten

Heb je nog geen account?
Vraag er dan direct een aan!

MijnObvion aanvragen

Wil je geen account voor MijnObvion? Gebruik dan het formulier ‘declaratie bouwdepot’. Houd er rekening mee dat de doorlooptijd voor het uitbetalen van de facturen dan langer kan zijn.

Hoe werkt een bouwdepot?

Vanuit het saldo van je bouwdepot betalen wij dus de facturen die je tijdens de (ver)bouw van je woning krijgt. Aan de aannemer of aan jezelf, dat kan allebei. Wat moet je doen als de verbouwing klaar is? Of als je nieuwbouwhuis wordt opgeleverd? Dat lees je hieronder.

Als je gaat verbouwen, dan zetten we alvast € 1.000 vanuit het bouwdepot direct op jouw bankrekening. Hoe handig is dat! Zo kun je alvast wat kleine spulletjes kopen zonder dat je hiervoor eerst een factuur of nota hoeft op te sturen.

Dit eerste klusgeld ontvang je alleen als je (een bestaand huis) gaat verbouwen, niet bij een nieuwbouwwoning.

Nadat je de hypotheekakte bij de notaris hebt getekend, start de betaling van je maandbedrag. Je maandbedrag bestaat uit rente en/of aflossing voor de lening.

Bij nieuwbouw: verrekenen rente 

Bij nieuwbouw verrekenen we de rente die je moet betalen voor de hypotheek met de rentevergoeding die je krijgt over het saldo van je bouwdepot.

Tijdens de looptijd van het bouwdepot bestaat het bedrag aan rente uit:
- Te betalen rente voor de lening
- Te ontvangen rentevergoeding over het saldo in het bouwdepot

De te ontvangen rentevergoeding brengen wij maandelijks achteraf in mindering op de te betalen rente voor de lening. De opgebouwde rente van oktober verrekenen wij dus met de maandtermijn van november.

Let op: Hoe meer je opneemt uit het bouwdepot, hoe minder rentevergoeding je ontvangt. Omdat we dan minder rentevergoeding verrekenen, stijgt het totale maandbedrag dat we incasseren.

Liever geen rente verrekenen?

Wil je liever dat we het maandbedrag niet verrekenen met de rentevergoeding uit het bouwdepot? Of wil je het totale maandbedrag uit het bouwdepot betalen? Dan is dit nog steeds mogelijk. Vraag ernaar bij je adviseur .

Over het saldo van het bouwdepot krijg je een rentevergoeding.

Deze rentevergoeding is 1% lager dan de rente die je gemiddeld betaalt over je leningdeel.

Elke maand ontvang je een overzicht van het saldo van je depotrekening. Hierop kun je zien welke facturen zijn betaald. En hoeveel rentevergoeding is bijgeschreven. Zo weet je steeds hoeveel saldo je nog hebt om de (ver)bouw van je woning te betalen.

Heb jij MijnObvion? Dan kun je tussentijds op elk moment het saldo bekijken.

Ben je klaar met de verbouwing? Geef het dan aan ons door via het declaratieformulier.

Dan kunnen wij het bouwdepot sluiten.

Als je huis wordt opgeleverd, wil je natuurlijk meteen aan de slag. Stuur via MijnObvion zo snel mogeijk een ondertekende kopie van de opleveringsfactuur met opleveringsdatum. Dan zorgen wij dat de opleveringsfactuur op tijd wordt betaald.

Houd wel rekening met een verwerkingstermijn. De actuele termijnen vind je op de pagina reactietermijnen.

Inloggen MijnObvion

TIP Heb je nog geen account? Vraag dan snel een MijnObvion account aan!

Maak je gebruik van de 5%-regeling? Vermeld dit dan op de opleveringsfactuur. Vermeld ook de naam en de IBAN-rekening van de notaris aan wie wij het bedrag moeten overmaken. Lees hieronder wat de 5% regeling inhoudt.

Wil je geen account voor MijnObvion? Stuur ons dan zo snel mogelijk een ondertekende kopie van de opleveringsfactuur met opleveringsdatum én het ondertekende declaratieformulier

    Houd er rekening mee dat de doorlooptijd voor het verwerken van de opleveringsnota langer kan zijn.

    Met de 5%-regeling regel je dat de aannemer je nieuwbouwwoning op tijd en zonder gebreken oplevert. Je betaalt de laatste 5% van de aanneemsom niet aan de aannemer, maar aan de notaris. De notaris bewaart dit geld. De aannemer heeft zo de zekerheid dat je kunt betalen. Maar hij krijgt het geld pas als het werk echt af is.

    Maak je gebruik van de 5%-regeling? Vermeld dit dan op de opleveringsfactuur. Vermeld ook de naam en de IBAN-rekening van de notaris naar wie wij het bedrag moeten overmaken.

    Uiterlijk op de opleveringsdatum van je woning betaal je:

    • de laatste aanneemtermijn (voorbeeld bij 10% van de aanneemsom: 5% naar de aannemer en 5% naar de notaris)
    • de eventuele meerwerkfacturen

    Drie maanden na de oplevering betaalt de notaris de laatste 5% aan de aannemer. Voorwaarde is wel dat de aannemer in die tijd alle eventuele gebreken hersteld heeft. Zijn de gebreken niet hersteld? Dan laat je dat schriftelijk weten aan de notaris. Hij wacht dan met het betalen van de aannemer. Zo heb je een stok achter de deur.

    Soms blijft er geld over op de depotrekening. Ook als de opleveringsfactuur en de meerwerkkosten al betaald zijn. Of alle facturen van de verbouwing volgens de opgegeven verbouwingsspecificatie.

    Het geld dat overblijft op de depotrekening wordt gebruikt als extra boetevrije aflossing op je lening. Je kunt hierbij zelf aan geven op welk leningdeel de extra aflossing moet plaatsvinden.

    3 veelgestelde vragen over factuurbetalingen

    De facturen moeten overeenstemmen met het bij de leningaanvraag geaccordeerde verbouwingsplan, taxatierapport of koop-/aanneemovereenkomst.

    Verder moet een factuur:

    • Op jouw naam staan;
    • Voorzien zijn van een bedrijfslogo met, voorgedrukt, de volledige bedrijfsgegevens, het inschrijvingsnummer in de registers van de Kamer van Koophandel en het BTW-nummer;
    • Voorzien zijn van een specificatie van de aangekochte goederen of de verrichte werkzaamheden. Als specificatie kun je ook de bijbehorende offerte of aanneemovereenkomst als bijlage meesturen.

    Aandachtspunten:

    • Een factuur is noodzakelijk. Obvion betaalt niet uit als er alleen een offerte is toegevoegd.
    • Als er een orderbevestiging wordt ingestuurd, betalen wij alleen uit aan de aannemer of het bedrijf.
    • De aankopen moeten conform de verbouwingsspecificatie zijn. Bovendien moeten ze waardevermeerderend zijn.

    Een factuur die niet aan bovenstaande eisen voldoet, kunnen wij niet in behandeling nemen.

    Wij kunnen buitenlandse bedrijven niet voldoende controleren zoals we dat bij Nederlandse bedrijven doen. Daarom betalen wij, voor jouw veiligheid, geen facturen rechtstreeks aan buitenlandse bedrijven uit.

    Kies je toch voor een buitenlands bedrijf? Dan betalen wij de factuur op jouw IBAN-rekening uit.

    Let op: De facturen moeten in het Nederlands, Engels of Duits zijn opgesteld. Het factuurbedrag moet in euro’s zijn vermeld.

    Houd bij het insturen van de facturen rekening met een verwerkingstermijn, onze actuele termijnen vind je in dit overzicht. Als de declaraties aan de gestelde voorwaarden voldoen, gaan wij over tot uitbetaling. Het geld kan dan nog enkele dagen onderweg zijn.

    Als de declaraties niet voldoen aan de gestelde voorwaarden, krijg je van ons uiteraard bericht. Per telefoon, post of e-mail.

    Voor vragen over de uitbetaling kun je met ons bellen: 088 1470 200.

    Meer veelgestelde vragen over bouwdepot en factuurbetalingen