Veelgestelde vragen over maandbedrag en betalingsachterstand

Hieronder vind je een overzicht van enkele veelgestelde vragen over maandbedrag en betalingsachterstand.

Obvion incasseert het maandelijks hypotheekbedrag automatisch van je IBAN-rekeningnummer op de één na laatste werkdag van de maand.

Let op: Obvion voert een incasso-opdracht slechts éénmaal uit. Als de incasso niet lukt omdat er onvoldoende saldo op een rekening staat, kun je hierdoor een betalingsachterstand oplopen.

TIP Meld je aan voor Obvion Incasso Alert, een gratis sms-service. Dan ontvang je een sms-bericht drie dagen vóór de datum dat Obvion je hypotheekbedrag incasseert.

Overzicht incassodatums 2018

Overzicht incassodatums 2019

Nee, het is niet mogelijk om de incassodatum te wijzigen. Obvion incasseert het maandelijks hypotheekbedrag automatisch van je IBAN-rekeningnummer op de één na laatste werkdag van de maand.

Overzicht incassodatums 2018

TIP Meld je aan voor Obvion Incasso Alert, een gratis sms-service. Dan ontvang je een sms-bericht drie dagen vóór de datum dat Obvion je hypotheekbedrag incasseert.

Je kunt hiervoor het IBAN-rekeningnummer NL 19 RABO 0192334417 gebruiken. Vermeld bij je betaling s.v.p. je hypotheeknummer.

Heb je een ABP Hypotheek*? Gebruik dan het IBAN-rekeningnummer NL 81 ABNA 0542812169.

* Obvion beheert de lopende ABP Hypotheken en handelt alle wijzigingen af.

7 dagen na de mislukte incasso krijg je een brief van Obvion dat je een betalingsachterstand hebt. Als je vervolgens niet betaalt, ontvang je 7 dagen later weer een brief. Ongeveer een maand na het ontstaan van de betalingsachterstand bellen wij jou. Door snel contact met je op te nemen, helpen we je voorkomen dat de betalingsachterstand verder oploopt. Want we willen net als jij dat je in je woning kunt blijven wonen.


We bekijken samen wat er aan de hand is. En gaan op zoek naar een oplossing. Dat kan een betalingsregeling zijn of het gebruik van een van onze hulpmiddelen bij betalingsproblemen. Zoals bijvoorbeeld de Obvion Budgetplanner, TijdelijkeVerhuur of RenteParkeren.

Met Obvion RenteParkeren betaal je gedurende een korte periode een lagere maandlast. Omdat je de rente van je hypotheeklast tijdelijk parkeert. De opgelopen achterstand betaal je later terug.

RenteParkeren kan een oplossing zijn als je binnen een jaar een verbetering van je financiële situatie verwacht.

Neem contact op met je adviseur. Hij kan je meer informatie geven en helpen bij het aanvragen van RenteParkeren.

De verzekeringsmaatschappij informeert Obvion als er een betalingsachterstand is van de premie. Je hebt de levensverzekering of beleggingsrekening namelijk gekoppeld aan de hypotheek. Om met de uitkering van het opgebouwde vermogen (een deel van) de hypotheek te kunnen aflossen. Daarom herinneren wij je aan het belang van het betalen van de premie of inleg.

Heb je hier vragen over? Bel ons op telefoonnummer 088 1470 227.

Een betalingsregeling helpt je om een betalingsachterstand in te lopen, als je bijvoorbeeld enkele maanden niet hebt kunnen betalen, maar nu wel weer. Obvion spreekt met je af hoe je de betalingsachterstand terug kunt betalen. Een betalingsregeling is altijd maatwerk.

Wil je een betalingsregeling afspreken? Neem dan contact met ons op, telefoonnummer 088 1470 227.