Afbeelding-header-special-jaarovergang

Eind 2020

Check welke datums we hanteren om aanvragen / verzoeken nog dit jaar af te handelen

Eind 2020 - Belangrijke datums en beleidswijzigingen

Het einde van 2020 komt dichterbij. Een drukke tijd, voor u en voor ons. Op deze pagina leest u welke datums we hanteren om ervoor te zorgen dat we uw aanvraag / verzoek nog dit jaar afhandelen. Binnenkort vindt u hier ook meer informatie over beleidswijzigingen vanaf 2021.

Belangrijke datums in de maand december 2020

Hieronder leest u de datums waar u rekening mee moet houden bij het indienen van uw aanvragen of verzoeken en het uploaden/opsturen van de stukken.
Check ook onze openingstijden tijdens de feestdagen.

Aanvragen nieuwe hypotheek

Is het dossier compleet aangeleverd vóór maandag 7 december 2020? Dan zorgen wij ervoor dat de klant in 2020 kan passeren, op voorwaarde dat wij het bindend aanbod vóór vrijdag 18 december 2020 getekend retour hebben ontvangen.

Dit geldt ook als de klant in 2021 wil passeren tegen gebruikmaking van de voorwaarden en normen 2020. Is het dossier compleet vóór maandag 7 december 2020? Dan zorgen wij ervoor dat u vóór donderdag 31 december 2020 een bindend aanbod ontvangt.

Om het verwerkingsproces te versnellen is het handig om de noodzakelijke stukken zoveel mogelijk te uploaden via ons adviseursportaal of in te sturen via HDN.

Deze checklisten helpen u op weg

We hebben twee checklisten gemaakt die u helpen bij het eenvoudig beoordelen of de aanvullende informatie van de klant bij u bekend is én alle stukken in orde zijn voordat u deze in het adviseursportaal gaat uploaden. Het gaat om:

  • Checklist 'Aanleveren stukken'
  • Checklist 'Tips voor bij klantonderzoek'

Zo voorkomen we dat er extra of nieuwe stukken moeten worden opgevraagd. .

Waar vindt u die checklisten?

Wanneer u inlogt op ons portaal, vindt u de checklisten op de pagina 'Downloads- aanvragen nieuwe hypotheek'.

Log in (via homepage) en bekijk checklisten

Bij ons kunt u vanaf dinsdag 1 december 2020 de hypotheekaanvraag van uw klant laten toetsen volgens de normen van 2021. Past de aanvraag niet volgens de normen van 2020, dan past de aanvraag misschien wel volgens de normen van 2021. En wordt in 2020 al een renteaanbod uitgebracht volgens de normen en voorwaarden van 2021.

U hoeft dus niet te wachten tot ná 1 januari 2021. Wij kunnen vanaf 1 december 2020 ook de verhoogde kostengrens van €325.000,- voor NHG-aanvragen offreren (€344.500,- inclusief  Energie Besparende Voorzieningen).

Alle aanvragen ná 1 december 2020 of dossiers die compleet worden ná 7 december 2020 toetsen wij op normen 2021.

Nog toetsen volgens normen 2020?

Wilt u de aanvraag nog laten toetsen volgens de normen 2020 waarbij ook het bindend aanbod nog in 2020 wordt uitgebracht? Dan moet u het dossier vóór maandag 7 december 2020 compleet bij ons aanleveren.

Wijzigingen voor bestaande klanten vóór 1 januari 2021

Heeft u een verzoek tot omzetting van een bestaande hypotheek? En moet de omzetting per 1 januari 2021 ingaan?

  • Vraag dan vóór vrijdag 18 december 2020 de wijzigingsofferte aan.

  • Lever het dossier uiterlijk op woensdag 23 december 2020 compleet bij ons aan, inclusief de betaling van administratiekosten en eventuele vergoeding.

Dan zorgen wij ervoor dat de omzetting 1 januari 2021 ingaat.

LET OP! Vraagt u voor de klant een omzetting aan met ingangsdatum 1 januari 2021? Dan rekenen wij met de vergoedingsvrije som van 2021.

Via MijnObvion kan de klant met behulp van iDEAL extra terugbetalen. Bij terugbetalingen tot en met maandag 28 december 2020 staat het geld meteen op onze rekening en verwerken wij de terugbetaling nog in 2020. De klant ziet de extra terugbetaling staan op de saldo-opgave van 2020.

Is betaling via iDEAL niet mogelijk, bijvoorbeeld omdat klant meer dan het vergoedingsvrije terugbetaalbedrag wilt overmaken? Dan kan de klant het verzoek via MijnObvion indienen vóór maandag 21 december 2020. Wij moeten dit verzoek namelijk nog beoordelen.

Na akkoord door ons moet het geld uiterlijk maandag 28 december 2020 op onze rekening staan zodat wij het dit jaar nog kunnen verwerken. De klant ziet de extra terugbetaling staan op de saldo-opgave van 2020.

Een extra terugbetaling op een bankspaarhypotheek kan niet via iDEAL. Uw klant kan via MijnObvion wel een verzoek tot extra terugbetaling doen. Dit verzoek moet uiterlijk maandag 21 december 2020 bij ons binnen zijn. Dit in verband met de bandbreedte-check. Eventueel kunt u het formulier gebruiken dat u op ons adviseursportaal vindt bij ‘Downloads – Hypotheek in beheer’.

Het geld moet uiterlijk maandag 28 december 2020 op onze rekening staan zodat wij het dit jaar nog kunnen verwerken. De klant ziet de extra terugbetaling dan staan op de saldo-opgave van 2020.

Een extra terugbetaling op spaarhypotheken kan niet via iDEAL. Uw klant kan via MijnObvion wel een verzoek tot extra terugbetaling doen. Dit verzoek moet uiterlijk maandag 23 november 2020 bij ons binnen zijn. Dit in verband met de bandbreedte-check bij de verzekeringsmaatschappij. Eventueel kunt u het formulier gebruiken dat u op ons adviseursportaal vindt bij ‘Downloads – Hypotheek in beheer’.

Het geld moet uiterlijk maandag 28 december 2020 op onze rekening staan zodat wij het dit jaar nog kunnen verwerken. De klant ziet de extra terugbetaling dan staan op de saldo-opgave van 2020.

Is de extra terugbetaling bedoeld voor 2021? Zorg er dan voor dat de klant het bedrag pas ná 1 januari 2021 naar onze rekening overmaakt.

Als een klant een extra terugbetaling overmaakt in 2020, dan wordt het bedrag geboekt in 2020. Ook al vermeldt klant dat deze bestemd is voor 2021. We kunnen alleen maar betalingen verwerken die in hetzelfde fiscale jaar zijn gedaan.

  • Bestaande aanvragen
    Wilt u het ontslag in 2020 definitief afronden voor uw klant? Maak dit dan aan ons kenbaar en lever het dossier vóór maandag 7 december compleet bij ons aan.
  • Nieuwe aanvragen Wilt u dat de beheerstoets nog in 2020 plaatsvindt? Dan moet de aanvraag, inclusief de inkomensgegevens, vóór maandag 7 december bij ons binnen zijn.

Heeft uw klant nog declaratie(s) die uit het bouwdepot in 2020 moeten worden betaald?

Dan moeten wij hiervoor uiterlijk op donderdag 17 december 2020 de declaratie(s) ontvangen.

Een verwerking in december kunnen we alleen garanderen als het verzoek op onderstaande datums door ons is ontvangen. We houden hierbij rekening met de verwerkingstermijnen van de externe partijen.

Uiterlijk woensdag 25 november 2020 alle documenten / verzoeken compleet aanleveren bij Obvion voor:

  • Afkoopwaarde van externe partij (ASR, Interpolis of Cardif) naar Obvion, klant of andere geldverstrekker

  • Extra storten bij ASR - Interpolis - Cardif

  • Premieberekeningen (SpaarGerust - Interpolis - ASR - Cardif)

    Voor extra storten bij SpaarGerust moet uiterlijk maandag 7 december 2020 het verzoek bij Obvion zijn aangeleverd.

    Komt uw verzoek later binnen? Dan kunnen wij geen garantie afgeven dat het verzoek in december is uitgevoerd.

    Heeft u een verzoek tot verlenging looptijd van een bestaande hypotheek? En moet deze per 1 januari 2021 ingaan?

    • Dien dan vóór vrijdag 4 december 2020 een aanvraag in via ons stappenplan ‘Opties bij einddatum hypotheek’. Dit stappenplan vindt u op ons adviseursportaal bij ‘Beleid & Rente’.

    • Is het dossier compleet aangeleverd vóór maandag 14 december 2020? Dan zorgen wij dat de verlenging per 1 januari 2021 ingaat, op voorwaarde dat wij het bindend aanbod vóór woensdag 30 december 2020 getekend retour hebben ontvangen.

    Actuele verwerkingstermijnen

    Onze actuele verwerkingstermijnen vindt u op de welkomstpagina van ons adviseursportaal Obvion Adviseur.