Afbeelding-header-klantonderzoek-consument

CDD Klantonderzoek

Waarom willen we meer van je weten?

Klantonderzoek | Waarom doet Obvion dat?

Klantonderzoek is volgens de wet verplicht voor alle financiële dienstverleners. Dat geldt ook voor Obvion. Daarom volgen we een Customer Due Diligence (CDD) proces en doen klantonderzoek. Hoe dat zit, leggen we je graag uit.

Waarom klantonderzoek nodig is

Klantonderzoek is nodig om financiële criminaliteit te voorkomen. Denk daarbij bijvoorbeeld aan identiteitsfraude of het witwassen van geld. Dit zijn we verplicht volgens de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme (Wwft). Op de website van de Rijksoverheid vind je meer uitleg over de Wwft.

Klantonderzoek: wat doen jullie dan?

Bij een klantonderzoek kijken we naast de juistheid en actualiteit van jouw persoonsgegevens ook naar:

  • je achtergrond. Heb je bijvoorbeeld inkomen of vermogen in een ander land dan Nederland. Of heb je meerdere panden in eigendom die niet voor eigen gebruik zijn bestemd.
  • ben je een Politically Exposed Person (PEP), in gewoon Nederlands: een Politiek Prominent Persoon. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een bestuurslid van een politieke partij, minister of een andere publieke functie. Of je bent een direct familielid van een PEP of een naaste geassocieerde.
  • de herkomst van je vermogen zoals bijvoorbeeld spaargeld, beleggingen of vastgoed.

Sommige signalen kunnen ertoe leiden dat we aanvullende vragen stellen omdat we meer duidelijkheid nodig hebben. We gaan zorgvuldig om met de door jou aangeleverde gegevens. Hoe we dat doen, lees je in ons privacy statement.

Voor nieuwe én bestaande klanten

Een klantonderzoek geldt voor nieuwe én bestaande klanten. Nieuwe klanten moeten we nog leren kennen. Als je al klant bent, checken we geregeld of de informatie uit ons eerdere klantonderzoek nog klopt. Je merkt hier meestal niets van. Soms nemen we contact met je op om aanvullende vragen te stellen omdat we meer duidelijkheid nodig hebben. Overigens komt het niet vaak voor dat uit klantonderzoek blijkt dat een hypotheek bij Obvion niet mogelijk is.

Veelgestelde vagen

Ja, je moet meewerken aan het klantonderzoek als je een hypotheek bij Obvion wilt afsluiten of een hypotheek bij ons hebt. We begrijpen dat het delen van sommige informatie voor jou gevoelig kan zijn. We verzekeren je dat we zorgvuldig met jouw informatie omgaan. We hebben je medewerking echter nodig om aan onze wettelijke verplichting te voldoen.

Kun je of wil je niet meewerken? Dan kan het zijn dat we je als klant weigeren. Ben je al klant, dan kunnen we in het uiterste geval de overeenkomst van geldlening opzeggen en terugbetaling van de lening eisen. Dat willen we natuurlijk niet.

Daarom vragen we je om toch mee te werken.

We controleren de aangeleverde informatie. Het kan zijn dat we, afhankelijk van de volledigheid en kwaliteit van de aangeleverde informatie, toch nog aanvullende vragen hebben. Of dat meer documenten nodig zijn. Natuurlijk proberen we al onze vragen in één keer te stellen.

Heb je nog vragen?

Beantwoordt de informatie op deze pagina niet al je vragen? Neem dan contact op met je adviseur. Hij kan je meer vertellen.