Belastingtips voor huizenbezitters

Als huiseigenaar kun je soms wel wat extra belastingtips gebruiken. Het bezit van een eigen woning heeft namelijk gevolgen voor je fiscale situatie. Zo neem je je hypotheek bijvoorbeeld mee in de aangifte van de inkomstenbelasting. Welke gegevens heb je hiervoor nodig? En waar vind je die? Mag je bepaalde kosten voor de aanschaf van je nieuwe koopwoning aftrekken van de belasting? Kortom: vragen genoeg. Tijd voor een kleine selectie van belastingtips.

De belastingaangifte vul je zelf of samen met een belastingadviseur in. We helpen je alvast op weg en geven wat achtergrondinformatie die voor jou als huiseigenaar handig is bij de aanvraag. Daarna kun je met onze checklist aan de slag!

Aftrekposten eigen woning

Bij het kopen van een huis krijg je met allerlei kosten te maken. Sommige kosten kun je ook van de belasting aftrekken. Het gaat hierbij om de kosten die je maakt voor het afsluiten van je hypotheek. Welke kosten dat zijn (en welke niet) vind je in ons overzicht van aftrekbare kosten.

Checklist belastingaangifte

Tip

Als je begint met je belastingaangifte, heb je voor de rubriek ‘eigen woning’ nogal wat informatie nodig. Onze checklist belastingaangifte rubriek eigen woning' staat vol met handige tips en helpt je een handje.

Huis en inkomstenbelasting

De inkomstenbelasting kent drie typen belastbaar inkomen, onderverdeeld in drie boxen. Als je je eigen woning als hoofdverblijf gebruikt, valt deze in box 1. Box 1 bestaat uit belastbaar inkomen uit werk en woning. Daarin kun je een onderverdeling maken in inkomsten en aftrekposten.

In veel gevallen levert je huis jou belastingvoordelen op. Dat komt vaak omdat je gebruik kunt maken van aftrekposten. Hierdoor daalt je belastbaar inkomen en hoef je dus uiteindelijk minder belasting te betalen. Dit belastingvoordeel verklaart ook het verschil tussen bruto en netto woonlasten. Bruto woonlasten worden werkelijk van je rekening afgeschreven. Bij de netto woonlasten is rekening gehouden met het belastingvoordeel.

De rente die je betaalt over je hypotheek, kun je onder bepaalde voorwaarden aftrekken van je belastbaar inkomen. Dat inkomen wordt dan lager en hierdoor betaal je minder inkomstenbelasting. Dit is de hypotheekrenteaftrek. Lees meer over de voorwaarden voor hypotheekrenteaftrek.

Hypotheekrenteaftrek bij tijdelijk twee woningen

Heb je tijdelijk twee eigen woningen? Bijvoorbeeld omdat je vorige woning leeg te koop staat? Dan kun je maximaal 3 jaar (ná het jaar dat je bent verhuisd) in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek voor je oude woning. Je moet dan wel aan de volgende voorwaarden voldoen:

  • de oude woning staat te koop.
  • de oude woning staat leeg sinds je bent verhuisd.
  • de oude woning was je hoofdverblijf. Je verhuurt de woning niet en de woning was (is) ook geen vakantiewoning.

Op de site van de Belastingdienst vind je meer informatie over tijdelijk twee woningen.

Oude woning verhuurd

Ben je inmiddels verhuisd naar je nieuwe woning en verhuur je tijdelijk nog de oude woning? Je kunt dan alleen de hypotheekrente aftrekken* van je nieuwe eigen woning, het hoofdverblijf waar je woont. Na de verhuurperiode kun je onder voorwaarden opnieuw in aanmerking komen voor hypotheekrenteaftrek voor de oude woning.

 * De mate van hypotheekrenteaftrek is afhankelijk van bepaalde voorwaarden. Informeer ernaar bij je adviseur.

Bij je belastbaar inkomen tel je het eigenwoningforfait en de kapitaalverzekeringen eigen woning op. De door jou betaalde hypotheekrente en misschien ook andere aftrekbare kosten kun je van je belastbaar inkomen aftrekken. Nadat alles met elkaar is verrekend, kun je mogelijk belastingvoordeel hebben. Dit is afhankelijk van de door de Belastingdienst gestelde voorwaarden.

Restschuld aftrekbaar?

Heb je na de verkoop van je oude woning een restschuld? Dan mag je de rente hierover maximaal 15 jaar aftrekken van je belastbaar inkomen in box 1 en er geldt geen aflossingseis. Deze regeling geldt alleen voor een eigen woning die is verkocht en geleverd van 29 oktober 2012 tot en met 31 december 2017. Het maakt niet uit of je na de verkoop huurt of een nieuwe woning koopt waarin je de restschuld meefinanciert. In beide gevallen is de rente over de lening voor de restschuld aftrekbaar. Is de restschuld na 15 jaar nog niet afgelost? Dan is de rente niet meer aftrekbaar in box 1 en valt de resterende restschuld in box 3.

Let op! De restschuld is hierbij de verkoopopbrengst van de eigen woning verminderd met de eigenwoningschuld die op deze woning rustte. Verkoopkosten komen in mindering op de verkoopopbrengst.

Meer weten?

Mogelijk heb je naar aanleiding van bovenstaande informatie nog verdere vragen. Bekijk dan eens de informatie op de website van de Belastingdienst. Of neem contact op met je financieel adviseur.